Som notícia: La pandèmia no frena l'arribada dels auxiliars de conversa


https://val.levante-emv.com/comunitat-valenciana/2020/11/16/pandemia-frena-llegada-auxiliares-conversacion-23203121.html

 Els col·legis i instituts valencians expliquen este curs amb 892 auxiliars de conversa en llengua estrangera, que s'incorporen a les classes per a dinamitzar les lliçons i ajudar l'alumnat a desembolicar-se cada vegada amb més desimboltura en una llengua que no és la materna.




D'estos 892 auxiliars, que ja porten mes i mig en classe, 819 arriben finançats per la Conselleria d’Educació —tots ells d'anglés—, mentre que altres 73 ho fan de part del Ministeri d'Educació i FP. Entre estos últims també hi ha de francés, alemany i italià. En total, suposen 81 més que el curs passat (811) pel que, al contrari del que podria paréixer, la Covid-19 no ha afectat ni ha desanimat als joves estrangers a apostar per este programa.

El 2020-21 és el quart curs consecutiu que la Conselleria destina més de 7,6 milions d’euros a este suport educatiu. En esta ocasió, els auxiliars provenen de 26 països, encara que la majoria (huit de cada deu) són dels EUA, el Regne Unit, el Canadà, Austràlia i Irlanda. Un total de 314 estan en centres d'Alacant, 35 a Castelló i 443 en municipis de València.

Com a novetats, la Conselleria també ha inclòs els centres de formació de persones adultes (FPA) i instituts —fins ara estos últims només rebien els auxiliars del ministeri—, que en total comptaran amb 121 auxiliars (48 d'anglés finançats per la Conselleria més els 73 en anglés, francés, alemany i italià del ministeri), ja que el pròxim curs s'implantarà el plurilingüisme en estos nivells.

A més, igual que la resta de professorat i que l'alumnat, els joves han de complir els plans de contingència dels centres: portar mascareta i mantindre la distància d'1,5 metres amb els docents i l'alumnat mentre treballen. De fet, la pandèmia també va marcar la típica jornada de benvinguda en la qual se'ls donen les primeres indicacions als auxiliars i se'ls presenta la cultura valenciana, ja que enguany es va celebrar en línia a mitjan octubre, segons detalla la Conselleria.

Acentos i altres punts de vista

Dos dels instituts que reben auxiliars per primera vegada són l'IES la Valldigna, de Tavernes de la Valldigna, i l'IES Matemàtic Vicent Caselles Costa, a Gata de Gorgos, on els seus auxiliars Sophia Victoria Garcia i Madeleine Clare, respectivament, han sigut rebudes amb els braços oberts. Tots dos centres valoren els beneficis d'explicar en les aules amb parlants natives perquè l'alumnat es familiaritze amb accents reals i les seues cultures.

«És una aportació més per a la internacionalització dels nostres alumnes, també participem en Erasmus+ i ja féiem intercanvis, perquè tot açò obri les mires... L'auxiliar ens permet realitzar activitats més comunicatives, reforçar la comprensió i expressió orals i practicar la pronunciació», explica Sara Colechá, directora i professora d'Anglés de l'IES de la Marina Alta.

La directora agraïx comptar amb Madeleine, qui mostra «una actitud molt activa i entusiasta». «És molt beneficiós tindre parlants natius, perquè a més de les competències orals, també porten la seua cultura», detalla Colechá, qui afig que l'alumnat agraïx «classes més dinàmiques i eixir de la rutina»

En el mateix coincidixen des de la Valldigna: «a més de l'ajuda, Sophia aporta un altre punt de vista per a explicar les coses, la pronunciació, tindre un referent en l'aula… a més que també podem treballar dos docents en la mateixa classe», detalla Lucía Català, la tutora de l'auxiliar de l'IES la Valldigna. «Amb ella realitzem diferents activitats i coneixem, si escau, un poc més Amèrica. Va molt bé, perquè ‘obliga els estudiants a parlar anglés, a poc a poc, i es donen compte que saben més del que pensen», afig.

Els i les auxiliars són universitaris o recentment graduats de tot el món i estaran en els centres fins al 31 de maig de 2021 acompanyant al professorat per a reforçar les destreses orals, amb 12 hores d'atenció directa a l'alumnat, segons apunten fonts de la Conselleria. L'ajuda mensual i de compensació dels gastos de manutenció i allotjament és de 1.000 euros, de 700 euros per als quals pertanyen a la quota que assigna el Ministeri d'Educació.

« L'escola és organitzada i moderna però l'horari, diferent»: Madeleine Clare és professora a Anglaterra i ara ensenya a Gata de Gorgos



Madeleine Clare, de Bristol, al sud-oest d'Anglaterra, passa este curs entre Gandia i Gata de Gorgos, doncs s'ha instal·lat en la capital de la Safor i ensenya Inglés en l'IES Matemàtic Vicent Caselles Costa del municipi de la Marina Alta.


La jove de 28 anys assegura que va tindre «un poc por» a l'hora de prendre la decisió a causa de la pandèmia «però tenia intenció de vindre» i «ara vull quedar-me», reconeix. Professora de Francés i Italià a Anglaterra, explica que va apostar per presentar-se com a auxiliar de conversa per a millorar el seu nivell de castellà i conéixer Espanya. Això sí, en l'institut, només parla la llengua de Shakespeare. «Volia estar a Espanya en una escola espanyola per a aprendre i millorar l'idioma. A Anglaterra sóc professional d'açò i és el que faig. Ací, treball amb cinc professors i estic amb ells en classe, faig sobretot la part de parlar amb els estudiants i prepare activitats de comunicació i cultura d'Anglaterra», resumix la jove.


El que més li ha cridat l'atenció dels dos sistemes educatius que coneix, doncs en este cas coincidix que és docent, és que «l'escola espanyola és més moderna i està ben organitzada, però l'horari i la jornada són diferents: ací no es menja en l'escola [institut] i el dia és més curt, i allí hi ha més activitats».



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PREMIS DIBUIXANT PER LA IGUALTAT

Vicent Chover guanya les I Olimpíades lingüístiques

Activitat de transició a l'ESO